احادیث تفسیری

دیدگاه امام رضا (ع) – ملاک اجر الاهی

این اصول عبارت است از : ۱ . اعتقاد به خداوندی که دارنده ی همه ی کمالات است ؛ کمالاتی که از جهت اطلاق ذاتی خود
احتمال هر گونه شریک و همتا و ضد و یاور و امثال آن را نفی می کند . ۲ . اعتقاد به روز آخرت که همه ی مردم در آن روز به
سوی خداوند باز می گردند و دارای مواقف شناخته شده است . ۳ . اعتقاد به وحی و رسالت و شریعت ، همراه با عمل بر طبق
موازین شریعت ؛ یعنی اصلی که در قرآن با عنوان صالح از آن یاد شده است . کسی که در قرآن تدبر کند و با آن آشنا گردد، در
می یابد که قرآن عملی را صالح می شمرد که بر شیوه ی منسوخ باطل شده باشد یا مطابق شریعتی باشد که زمان آن تمام شده ، آن
عمل در نزد قرآن عمل صالح به حساب نمی آید؛ ولی امور کلی ای که عقل به آن ها دست می یابد و وحی مشترک میان پیامبران
آن را امضا می کند، چون نیکی عدل و احسان و راستی و ایثار و امانت داری و تواضع و امثال آن نزد هر پیامبر و وصی ای ، صفت
و عمل صالح به حساب می آید . اصطلاحا به این امور مستقلات عقلیه گفته می شود . زیرا عقل جدای از وحی ، حسن و صلاحیت
آن ها را در می یابد . آری ، عمل صالح در اصطلاح قرآن عبارت است از عمل مطابق با آنچه از طریق وحی حاکم در زمان
خویش رسیده است و مسلما مطابقت عمل با چنین میزانی نیازمند آگاهی از آن و اعتقاد قلبی با آن است و این همان اعتقاد به وحی
و نبوت است که در اصل سوم به آن اشاره شد . این اصول سه گانه – در هر زمانی محقق شود – اجر و پاداش الاهی را در پی
دارد، با آن حال که ترس و اندوه را نیز از بین می برد و گذشتگان و آیندگان در آن یکسانند . در شناخت این اصول از به کار
گیری برهان عقلی گریزی نیست ، به گونه ای که در آن برای تقلید از دیگران مجالی نیست . چون مردم در این زمینه با یکدیگر
مساویند، اگر چه از جهت دریافت تحقیق و مراتب جست و جو نیز اجمال و تفصیل ، شدت و ضعف با یکدیگر اختلاف دارند . از
این رو دلیل ندارد که سعادت را به عنوانی منحصر دانسته ، عنوان دیگر را فاقد آن بدانیم .
برگرفته از کتاب قرآن کریم از منظر امام رضا علیه السلام نوشته: آیت الله العظمی جوادی آملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *