احادیث تفسیری

دیدگاه امام رضا (ع) – نفی تعادل شهود خداوند با آمد و رفت او

مشاهده ی خداوند با قلبی که از هر مشهود دیگری منزه است ، معادل رفت و آمد نیست که از انتقال و انفعال خبر می دهد . از این
رو حضرت رضا علیه السلام درباره ی آیه ی و جاء ربک و الملک صفا صفا . ( ۷۲۹ ) می فرماید : خدا به رفت و آمد ستوده نمی
شود . زیرا او برتر از انتقال است . پس معنای آیه آن است که امر پروردگار تو آمد و ملک نیز صف به صف آمدند؛ ان الله تعالی
لا یوصف بالمجی ء والذهاب ، تعالی عن الانتقال ، انما یعنی بذلک و جاء اءمر ربک و الملک صفا صفا . ( ۷۳۰ ) نیز درباره ی آیه
ی سخر الله منهم . . . ( ۷۳۱ ) و الله یستهزی بهم . . . ( ۷۳۲ ) و و مکروا و مکر الله . . . ( ۷۳۳ ) و یخادعون الله و هو خادعهم ( ۷۳۴ ) می
فرمایند : خداوند مسخره و مکر و خدعه نمی کند، بلکه جزای سخره گری و مکر و فریب آنان را می دهد و مجازاتشان می کند .
خدا از آنچه ظالمان می گویند، بسیار بلند مرتبه تر است ؛ ان الله تعالی لا یسخر و لا یستهزی و لایمکر و لایخادع ، و لکنه تعالی
( یجازیهم جزاء السخریۀ و جزاء الاستهزاء و جزاء المکر و الخدیعۀ ، تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا . ( ۷۳۵
برگرفته از کتاب قرآن کریم از منظر امام رضا علیه السلام نوشته: آیت الله العظمی جوادی آملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *