احادیث تفسیری

دیدگاه امام رضا (ع) – گناه ، حجاب شهود

همان گونه که گناه و پلیدی و چرک و آلودگی و امثال آن عناوینی که در زبان ثقلین آمده است ، از تاءمل و اندیشه در نظام
خلقت و تفکر در آیات تکوینی منع می کند، همچنین انسان را از تدبر در محتوای آیات تدوینی قرآن و استنباط از آن باز می دارد
. حضرت رضا علیه السلام در پاسخ کسی که پرسید : چرا که خداوند سبحان محجوب و مخفی است ؟ چنین فرمود : پوشیده بودن
از خلق به سبب کثرت گناهان آنان است ، ولی او در هیچ لحظه ای از شب و روز چیزی بر او پوشیده نیست ؛ ان الاحتجاب عن
الخلق لکثره ذنوبهم ، فاءما هو فلا یخفی علیه خافیۀ فی آناء اللیل و النهار . ( ۱۸۷ ) بدین معنا که گناه برای بعضی حجاب مشاهده ی
فکری و برای بعضی دیگر حجاب شهود قلبی است . زیرا فطرتی که خداوند، مردم را بر اساس آن آفرید، حق را می بیند و آن را به
دیگران نشان می دهد، ولی گناه چون غباری بر آن آینه ی صاف فطرت است ؛ به گونه ای که از سویی حجاب شناخت فطری
است و از سوی دیگر مانع شناخت فکری و از سوی سوم مانع شناخت شهودی کامل می شود . از این رو در مباحث گوناگون ،
گناه را مانع و پرده دانستن کاملا صحیح است .
برگرفته از کتاب قرآن کریم از منظر امام رضا علیه السلام نوشته: آیت الله العظمی جوادی آملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *