حوادث، وقایع، هجرت

ورود امام رضابه نیشابور و حدیث سلسله الذهب

زمانی که حضرت در ادامه مسیر وارد نیشابور شدند ، دو نفر از پیشوایان که یکی از آن ها ابوزرعه و دیگری محمّد بن اسلم نام داشت و از حافظین احادیث شریف رسول الله صلّی الله علیه وآله به شمار می آمدند ، به حضور آن حضرت مشرف شده وعرض کردند : شما را به حقّ پدران پاک و گذشتگان کرامتان قسم می دهیم که صورت مبارک خود را برای ما نمایان کنی و حدیثی از پدران خود از جدّ بزرگوارت برای ما نقل کنی که ما بدین واسطه به یاد شما باشیم ،
حضرت اشتر خود ار متوقف نمود وچهره مبارک نمایان کرد و چشمهای مردمی که در انتظار آن حضرت بودند به جمال حضرت منوّر گردید و عده ای از مردم فریاد می کشیدند و گروهی می گریستند و بعضی گریبان چاک زده و خود را به خاک می انداختند . تا نیمه روز مردم در همین حال وشور بودند . آن روز مردم به قدری گریه کردند و اشک ریختند که اگر جمع می شد چون نهر جریان پیدا می کرد . نمایندگان مردم و قضات فریاد کشیده می گفتند : ای مردم گوش
دهید و فرا گیرید ، فرزند پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله را آزار ندهید . ساکت باشید .
بالاخره همه مردم ساکت شدند تا حضرت رضا علیه السّلام حدیث را بیان کنند .
در آن روز برای نوشتن این حدیث سلسلهالذهب علاوه بر آن تعداد کثیری که این حدیث را حفظنمودند ، ۲۴هزار قلمدان کشیده شده و ( به لحاظوسعت جمعیت چون ظاهراً صدای حضرت مستقیماً به همه مردم نمی رسید ) ابوزرعه و محمّد بن اسلم کلمات این حدیث را برای مردم بازگو کرده و به مردم منتقل می نمودند . وحضرت رضا علیه السّلام حدیث را از پدران خود از قول رسول الله صلّی الله علیه وآله از جبرئیل و از خداوند متعال کلمه به کلمه بیان فرمودند :
” کَلِمَهُ لااله اِلاَّاللهُ حِصْنی فَمَن قالَها دَخَلَ حِصْنی وَمَن دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی” .
کلمه ” لا اِله اِلاَّاللهُ ” حصار و قلعه مستحکم من است ، پس کسی که این کلمه را بگوید در حصار من داخل شده است و کسی که در حصار من داخل شود از عذاب من درامان است .
وچنین روایت کرده اند که وقتی حضرت این حدیث قدسی را برای مردم نیشابور بیان کردند و به راه افتادند ، سپس برگشته و اضافه کردند :
” بِشُرُوطِها وَاَنا مِنْ شُرُوطَها ” .
یعنی کلمه ” لااله الاَّالله ” که حصن حصین اَلاهی است شروطی دارد واز جمله آن شرطها علی ّبن موسی الرّضا علیه السّلام هستند .
معنای شرط بودن امام رضا علیه السّلام این است که هر کس ایمان به ولایت و امامت علی
ّبن موسی الرّضا علیه السّلام این است داشته باشد ، مسلمان واقعی است ، چرا که در بین فرقه ها و مذاهب مختلف اسلامی تنها آن فرقه ای که اعتقاد به علی ّبن موسی الرّضا علیه السّلام دارند شیعه دوازده امامی محسوب می شود و در بین مسلمانان هیچ مذهبی نیست که در آن ایمان به امامت و ولایت علی ّبن موسی الرّضا علیه السّلام داشته باشند ولی دوازده امامی نباشند .
بنابراین ، قلعه و مانع بودن کلمه طیّبه ” لااِلهَ اِلاَّ اللهُ ” از عذاب اِلاهی فقط مربوط به شیعیان و منحصر به آنهاست و همان طوری که اگر کسی قائل به این کلمه طیّبه باشد ، ولی ایمان به رسول الله صلّی الله علیه وآله نداشته باشد ، برای او ثمره ای ندارد ، همچنین اگر کسی معتقد به جانشینان رسول الله صلّی الله علیه وآله به صورت کامل نباشد و قائل به کلمه طیّبه “لااِلهَ اِلاَّ الله” باشد ، این کلمه برای او حاصلی نخواهد داشت ، چرا که ” لااِلهَ اِلاَّ الله” گفتن او قولی بدون محتوا و ادّعایی بدون ایمان واقعی است و این است معنای این که علی ّبن موسی الرّضا علیه السّلام فرمودند :
” بِشُرُوطِها وَاَنا مِنْ شُرُوطَها ” .
قابل توجّه است که اباصلت هروی روایت می کند : وقتی که از حضرت درباره شهادت به”لااِلهَ اِلاَّ الله” سؤال شد که یقین و اخلاص در آن چیست ؟
حضرت فرمودند : “طاعَهُ اللهِ وَطاعَهُ رَسُولِ اللهِ صلّی الله علیه وآله ، وَ وِلایَهُ اَهْلِ بَیْتِهِ علیهم السّلام” .
یعنی : “اطاعت خدا واطاعت رسول خدا
صلّی الله علیه وآله و ولایت اهل بیت آن حضرت” .
حسن ختام این بخش روایتی است که علی ّبن موسی الرّضا علیه السّلام از قول جبرئیل نقل کردند که :
“یَقُول اللهُ عَزَّوَجَلَّ : وِلایَهُ عَلی بْنِ اَبی طالِب حِصْنی فَمَن دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی” .
یعنی : “خداوند عزّ وجلّ می فرماید : ولایت علی بن ابی طالب علیه السّلام قلعه و حصار من است ، پس کسی که داخل این قلعه شود از عذاب من در امان است .
پس آنچه ، از مجموع این بحث و فرمایش امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام نتیجه گیری می شود ، این است که نشانه خلوص در کلمه توحید ، اطاعت از خدا و رسول خدا و ولایت اهل بیت آن حضرت علیهم السّلام است و درنهایت کلمه طیّبه “لااِلهَ اِلاَّ اللهُ”؛ یعنی حصن حصین اِلاهی ، در ولایت امام علی بن ابی طالب علیه السّلام خلاصه می شود .
برگرفته از کتاب دانستنی های امام رضا علیه السلام دانستنی های رضوی۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *